Modificarea Codului Penal și Codului de Procedură Penală în acest fel și această formă este toxică pentru democrație și pentru funcționalitatea sistemul judiciar. Este o reformă în sprijinul celor mai bogați și puternici, a clientelei politice și economice, nu a cetățenilor simpli.
Asemenea reforme ar trebui să se bucure de perioade lungi de dezbateri, inclusiv în mediul universitar, de analiză și de formulare a prevederilor, pentru a apăra cât mai corect valorile sociale pe care le reprezintă. Legislația penală nu trebuie să reprezinte interesele unui grup, ci ea trebuie raportată la nevoile și interesele întregii societăți.
Modificările care vizează actele emise de Parlament sau Guvern, cele referitoare la infracțiuni care vizează demnitarii și funcționarii publici, sau modalitățile de constituire a grupurilor infracționale depășesc cadrul deciziilor Curții Constituționale a României. Parlamentarii PSD și ALDE au găsit în criticile de constituționalitate prilejul așteptat pentru croirea unor prevederi după măsura dosarelor clienților. Ca exemplu relevant, abuzul în serviciu se dezincriminează parțial și devine aproape imposibil de dovedit în practică. Aceeași manipulare a argumentelor juridice am regăsit-o și în modificările Codului de Procedură Penală, unde sub pretextul principiului celerității a fost ignorată capacitatea reală a Parchetelor. Chiar dacă în abstract acele prevederi par să asigure respectarea drepturilor omului sau derularea unor proceduri mai eficiente, în mod real ele reprezintă o presiune suplimentară pe instituții a căror infrastructură este inadecvată.
Pentru a scăpa niște politicieni de rigorile legii, se distruge un sistem care trebuie să servească o societate întreagă, pentru mai multe generații. E timpul să construim alternative.