Ieri am participat la Forumul “Bilanţ Centenar – Calea Ferată, realități şi provocări”, organizat de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.
Prin mesajul nostru adresat participanților am dorit să cinstim tradiția și contribuția CFR la democratizarea, unificarea și modernizarea României. Rămânem fideli acestei tradiții, în care efortul mai multor generații de ceferiști a ajutat societatea românească să fie mai integrată și mai solidară, oferindu-le tuturor cetățenilor șansa de a călători ieftin și în siguranță. Efortul ceferiștilor, însoţit uneori şi de sacrificiul lor, a contribuit la recunoașterea drepturilor sociale și economice de care ne bucurăm și astăzi.
Din păcate, situația CFR la centenar este foarte îngrijorătoare. Clasa politică post-decembristă a abandonat pur şi simplu transportul feroviar, a neglijat tot mai mult interesele lucrătorilor feroviari și, implicit, a restricţionat tot mai mult accesul cetățenilor la un transport ieftin, rapid și decent.
Mesajul nostru pentru feroviari este unul de solidaritate cu revendicările lor. Fie că este vorba de îmbunătățirea condițiilor de muncă, de respectarea lucrătorilor sau de asigurarea siguranței călătorilor și angajaților, stăm cu mândrie alături de lucrătorii feroviari! În viziunea noastră, transportul feroviar poate avea şi în viitor o contribuţie majoră la dezvoltarea României; el este nu doar un transport al trecutului, ci şi al viitorului.
Avem nevoie de plan național de investiții masive multianuale în industria feroviară, în liniile ferate, în material rulant și în mărirea salariilor lucrătorilor feroviari. Împărtășim dorința lor de a vedea acest proiect de țară început în anul centenar și aplaudăm campania #sepoate, prin care feroviarii și cei 200.000 de susținători ai petiției arată decidenților de ce este nevoie de aceste investiții.
Coridoarele feroviare trebuie să fie principalul mod de a transporta călătorii și marfa în țară și în afara ei, pentru că au potențialul de a reduce poluarea și de a scoate de pe șosele sute de mii de mașini și a conecta satele și comunele cu orașele și municipiile învecinate, pentru a îmbunătăți accesul tuturor la servicii de sănătate, educație și sociale. Redând căilor ferate atenția și investițiile cuvenite, România va semnaliza o contribuție semnificativă la viziunea europeană de a ne asigura că transportul feroviar devine principalul mod de transport pentru distanțe medii până în 2050.