8 martie în fiecare zi, spunem noi fiindcă este o zi cu o semnificație profundă, legată de istoria emancipării și a drepturilor femeilor, indiferent de statutul lor social, de etnie sau religie. Sărbătorirea zilei de 8 Martie are sens dacă angajamentul față de respectarea drepturilor femeilor (rome, din medii defavorizate, tinere, senioare, transgender etc.) și pentru egalitate de gen este unul permanent, nu unul condiționat sau temporar.
Demos își asumă și la nivel local acest angajament politic pentru creșterea calității vieții tuturor femeilor, pentru respectarea lor și a drepturilor ce le revin.
Cu această ocazie, atragem atenția că Primăria Generală a Municipiului București și primăriile de sector ar trebui să înțeleagă rolul pe care îl au, instrumentele pe care le pot activa și obligațiile legale de intervenție pentru sprijinirea egalității de gen și pentru ca femeile să se bucure de drepturile lor. Deciziile luate la nivelul primăriilor și al consiliilor locale trebuie să reflecte și nevoile femeilor din diferitele comunități și problemele diverse cu care acestea se confruntă. Administrația locală are un rol important în dezvoltarea și implementarea proiectelor care să sprijine egalitatea de gen, accesul femeilor la bunăstare și siguranța lor pe stradă și acasă.
Demos București consideră necesar ca administrația locală să ia de urgență o serie de măsuri pentru protejarea drepturilor femeii și îmbunătățirea calității vieții lor. Se impun:
– dezvoltarea unor programe pentru prevenirea și combaterea violenței de gen și pentru creșterea siguranței femeilor în spațiul public și acasă;
– înființarea centrelor de urgență pentru victimele violului;
– furnizarea unor servicii de creștere și de îngrijire a copiilor – mai ales a copiilor foarte mici, pentru ca mamele care nu îşi permit bone să se poate întoarce în câmpul muncii, dacă doresc;
– luarea unor măsuri urgente pentru a permite accesul la grădinițe al copiilor din comunitățile care se confruntă cu sărăcie și rasism;
– acordarea de locuințe sociale femeilor aflate în dificultate economică şi/sau în situații de violenţă domestică;
– asigurarea unui transport public de calitate și sigur, pentru a diminua pe cât posibil cazurile de femei hărțuite în mijloacele de transport în comun;
– asigurarea unui spațiu public prietenos cu pietonii însoţiţi de copii şi de cărucioare pentru copii.
Subliniem că implicarea administrației locale în dezvoltarea politicilor pentru egalitatea de gen este o obligație legală, şi nu doar un obiectiv dezirabil. Potrivit Legii 217 din 2003 pentru prevenirea și combaterea violenței în familie, administrația locală are obligația legală să ia măsurile necesare pentru prevenirea violenței în familie și pentru combaterea încălcării repetate a drepturilor fundamentale ale victimelor violenței în familie.
Demos București a radiografiat măsurile luate în mandatul actual la nivel de sector și a observat cu îngrijorare că administrațiile au intervenții inconsistente, finanțare inadecvată și precară a serviciilor specifice sau nu au facilități precum adăposturi pentru victimele violenței. La nivelul Bucureștiului, serviciile pentru victimele violenței sunt departe de standardele stabilite de Grupul de Lucru pentru Combaterea Violenței Asupra Femeilor al Consiliului Europei – de pildă, un loc în adăpost pentru femei la fiecare 10.000 de locuitori.
În ciuda faptului că violența împotriva femeilor este în creștere, Primăria Municipiului București a anunțat la începutul lunii martie că nu va mai finanța singurul adăpost de criză. Doamna primar Firea a motivat nefinanțarea centrului prin lipsa bugetului pe anul în curs.
Demos București se alătură demersului organizațiilor nonguvernamentale și consideră că motivaţia doamnei primar Firea este rizibilă; potrivit Legii nr. 500/2002 a finanțelor publice, pentru proiectele care au fost implementate și în anul anterior se acoperă cheltuielile lunar într-o cotă de 1/12 din bugetul total anterior.