România practică modelul “căpușă” în transportul feroviar: salarii de nimic, gestionare opacă, subvenții publice pentru sectorul privat, investiții deficitare în sectorul public. CFR Călători e la un pas de a cădea în mâna intereselor private pe modelul privatizărilor de după 1990.
Acest model este doar în beneficiul celor din zone ultra-urbanizate, cu resurse financiare, și al operatorilor privați!
Cu Demos schimbăm modelul. Promovăm investiţii serioase în infrastructura de transport feroviar publică pentru a o face accesibilă tuturor românilor şi pentru a reduce poluarea.
Cum arată modelul “căpuşă”:
- România, țara muncii ieftine și la trenuri
Peste 1.500 de lucrători din toată ţara din SCRL, societatea de reparaţii și întreținere a echipamentelor CFR Călători, au intrat în grevă pe 7 august. Ei luptă pentru dreptul la un contract colectiv de muncă, pentru creșterea salariilor mizere, sub 2000 de lei, primit pentru munci grele de care depind siguranța călătorilor! Conducerea CFR Călători a acceptat să înceapă negocierile pentru un nou contract de mentenanţă pe 12 august.
Muncitorii de la SCRL calcă pe urmele greviștilor de la Electrolux, Electroaparataje Târgoviște, Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal, Meva Turnu Severin, ADM România Logistic SRL, MMM Autoparts Turda sătui de muncă multă pe bani puțini.
- Sistem “căpuşă” pentru falimentarea sistemului public de transport feroviar
Sindicatele feroviare cer statului român să trateze trenurile ca și un sector strategic, nu ca o vacă de muls pentru “băieții deștepți” din sectorul privat.
Lucrătorii CFR Călători protestează împotriva unei conduceri ce închiriază cele mai bune locomotive operatorilor privaţi, amână investițiile în modernizarea echipamentelor şi desființează trenuri de navetă profitabile.
Sistemul “căpuşă” a intrat în atenția DNA, care din 2018 încearcă să recupereze 1.18 miliarde lei de la trei operatori privați.
Aceasta e rețeta partidelor de dreapta împotriva serviciilor publice – investiții puține, contracte “căpușă” cu sectorul privat, erodarea treptată a calității serviciilor și, astfel, a încrederii oamenilor în acestea, pentru a putea fi în final privatizate. Aceasta rețetă este aplicată în sistemul de servicii publice din România fără excepție, de la cel de sănătate publică pâna la transportul feroviar.
- Transportul privat nu este o soluție
Cei cinci operatori privați din România primesc subvenții de la stat pentru a concura cu CFR Călători pe cele mai circulate trasee. În 2017, de pildă, din 10 RON cheltuiţi de operatorii privaţi, 7 RON erau acoperiţi de statul român.
Asemenea practici sunt contrare unei economii de piaţă liberă, fiind în mod evident practici anticoncurențiale, finanţate în mod absurd de statul român!
Dovada: operatorii privați renunță la a acoperi rute feroviare de îndată ce se termină subvenţiile.
Când PSD, PNL, USR și celelalte partide din Parlament promit transporturi sigure și eficiente prin sectorul privat, în practică promovează sistemul “căpuşă” de profit privat din banii statului.
Dezmembrarea bucată cu bucată a CFR Călători lovește fără scrupule mai întâi în lucrători, iar mai apoi în călători care rămân cu opțiunea mijloacelor de transport rutier, și ele nesigure, rare și privatizate.
Avem o cale ferată care poate fi folosită în beneficiul tuturor românilor, de la sate și de la orașe. Coridoarele feroviare au potențialul de a conecta satele și comunele cu orașele și municipiile învecinate, îmbunătățind astfel accesul tuturor la servicii de sănătate, la educație, la cultură și alte servicii de interes. Transportul feroviar reprezintă o șansă pentru a reduce substanţial expunerea întregii societăți românești la poluare.
Un stat modern investește în modernizarea CFR Călători, nu umple buzunarele “băieţilor deştepţi” din sectorul privat!